Hero sfeerafbeelding tanden-polijsten

Tanden polijsten

Tips op bloedend tandvlees te voorkomen

Scroll verder
12 oktober 2023 Gezonde mond Mondverzorging Tandplak

Wat houdt tanden polijsten in?

Tanden polijsten is een behandeling die vaak wordt uitgevoerd aan het eind van een halfjaarlijkse mondhygiëne behandeling bij de tandarts, mondhygiënist of preventie assistent. Voordat de tanden gepolijst kunnen worden zal de behandelaar eerst tandsteen verwijderen. Hierna wordt aanslag, verkleuringen en oneffenheden van het tandoppervlak verwijderd met behulp van polijstpasta en een polijstmachine.

Uw tanden zullen na het polijsten gladder aanvoelen en de kans op tandbederf verminderen. Deze behandeling valt onder reguliere mondzorg waar reiniging een belangrijk onderdeel van is.

Tanden zelf polijsten

U kunt uw tanden zelf thuis polijsten met behulp van een tandenborstel met polijstelement en speciale polijstpasta. Het is echter belangrijk om te weten dat het zelf polijsten van tanden niet zo effectief is als een behandeling door de tandarts of mondhygiënist. Bij overmatig polijsten kan zelfs het tandglazuur beschadigen, vooral als de techniek niet juist wordt toegepast. Ook kan het lastig zijn om moeilijke plekken in het gebit te bereiken, bijvoorbeeld aan de achterkant van uw tanden.

Het is daarom het beste om regelmatig naar de tandarts of mondhygiënist te gaan om uw tanden op een professionele manier te laten polijsten.

De behandeling

Allereerst zal de tandarts of mondhygiënist uw mond inspecteren en eventuele problemen in kaart brengen, zoals tandbederf of ontstekingen aan het tandvlees. Vervolgens wordt er polijstpasta op de tanden aangebracht en wordt er een polijstmachine gebruikt om met de pasta op de tanden te polijsten. Tijdens dit proces wordt aanslag, verkleuringen en kleine oneffenheden van het tandoppervlak verwijderd.

Na de polijstbehandeling inspecteert de tandarts of mondhygiënist voor een laatste keer de tanden en kunt u spoelen met water. Ten slotte krijgt u tips mee om uw tanden is de juiste manier te verzorgen.

Schrijf u direct in

De voordelen van tanden polijsten

Tanden polijsten heeft verschillende voordelen waaronder:

• Esthetisch: het verwijdert aanslag en verkleuringen van de tanden, waardoor ze witter en mooier worden.
  • Preventief: het verwijdert bacteriën en tandplak, die kunnen leiden tot tandbederf en tandvleesontstekingen.
  • Verbetering mondgezondheid: tanden polijsten draagt bij aan een algeheel gezondere mond.
  • Vermindering gevoeligheid: tanden polijsten kan het gevoelige tanden verminderen.
  • Vermindering van tandbederf: het polijsten van tanden kan het risico op tandbederf verminderen, doordat bacteriën en plaque preventief wordt verwijderd.

Nog vragen?

Wij helpen u graag.

Bel ons direct op 0184-63 69 64Komt het u nu even niet uit of is onze tandartspraktijk al gesloten? Laat een bericht achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

team-behind-reception-2