Jubilerende De Gebitskliniek blijft groeien
De Gebitskliniek in Sliedrecht bestaat deze maand vijf jaar. In die tijd groeide de kliniek uit van een praktijk met één behandelkamer gericht op kunstgebitten tot een compleet mondzorgcentrum voor jong en oud. Er zijn professionals met verschillende specialisaties werkzaam. Dat De Gebitskliniek nog steeds groeit, is een mooi bewijs van de vakkundigheid en cliëntvriendelijkheid van het team.
Eigenares en oprichter van de kliniek is Britt Hageraats. Al jong droomde ze ervan mensen te kunnen helpen. Terwijl ze de stapel paperassen waaraan ze werkt aan de kant schuift, vertelt ze: “Mijn opa was tandarts, zijn broer was kaakchirurg. Ik heb altijd iets met tandheelkunde gehad, wilde heel graag mijn eigen tandartsenpraktijk. Het werken met patiënten trok me. Ook spreekt het me aan dat je iets moois kunt maken voor mensen.” Ze volgde de studie ‘Beleid & Management Gezondheidszorg’ aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. “Ik ben opgeleid om met de zakelijke kant van de zorg bezig te zijn; mijn rol is coördinerend en faciliterend. Met mijn werk ontzorg ik de tandartsen die bij ons werken.”
Passende gebitsprothese
De kliniek begon met het helpen van mensen die een gebitsprothese (kunstgebit) nodig hebben. Al snel groeide dat uit tot mondzorg met alle disciplines. “Ik ben ervan overtuigd dat een goed passende prothese voor iedereen mogelijk is. Veel mensen met een kunstgebit hebben last van pijnlijke plekjes of een prothese die los zit. Ze hebben vaak de moed opgegeven en denken: het zal er wel bij horen.” Verontwaardigd: “Er wordt soms gezegd: went u er maar aan. Het gevolg is dat deze mensen alleen nog durven te lachen met een hand voor de mond. Dat is niet nodig. We gaan tot het uiterste om problemen op te lossen. Dat lukt bijna altijd, in ieder geval kunnen we zorgen voor flinke verbetering.”
Het bericht dat De Gebitskliniek veel mensen kon helpen, verspreidde zich vijf jaar geleden als een lopend vuurtje. “We hebben een gratis prothesecontrole geïntroduceerd, daar krijgen we nog steeds veel respons op.” Door de goede naam die de kliniek al snel had opgebouwd, kreeg het team ook aanvragen van mensen met andersoortige klachten. “Het eerste halfjaar konden we nog niets voor deze mensen betekenen. Wel motiveerden deze vragen ons om door te groeien. Nu zijn we er ook voor de reguliere mondzorg, gebitsrenovatie, cosmetische tandheelkunde en orthodontie. Maar we doen nog steeds heel veel in de gebitsprothesen.”
Goed luisteren
Britt verklaart het succes van de kliniek met een verwijzing naar haar filosofie: “Goed luisteren naar klachten en kijken naar de totale situatie. We kijken naar de achterliggende oorzaak. Die manier van werken hebben we ook doorgezet bij de gewone tandheelkunde. We bekijken steeds de hele mond, niet alleen een symptoom. Cliënten waarderen onze kliniek met een 9,5.”
De kliniek krijgt veel aanmeldingen van mensen die lang niet naar de tandarts zijn geweest, omdat ze angstig zijn geworden door een slechte ervaring. “Wij geven goede uitleg, behandelen zonder pijn. Dankzij die aanpak durven mensen een eerste stap te zetten op weg naar een mooier en gezonder gebit. Omdat mensen overstappen soms lastig vinden, bieden we een overstapservice. Dit betekent dat mensen zich alleen bij ons hoeven aan te melden; wij regelen dat hun dossier aan ons overgedragen wordt.” Aan nieuwe patiënten wordt gevraagd een gezondheidsvragenlijst in te vullen. “We informeren dan naar de tandheelkundige wensen en checken ieder jaar of die veranderd zijn.”