Hero sfeerafbeelding apex resectie

Apexresectie

Wortelpuntbehandeling. Chirurgische behandeling aan een ontstoken tand- of kieswortelpunt

Scroll verder
19 oktober 2023 Gezonde mond

Wat is een apexresectie?

Een apexresectie, ook wel wortelpuntbehandeling genoemd, is een chirurgische behandeling aan een ontstoken tand- of kieswortelpunt. Er is in dit geval sprake van een ontsteking in het bot aan de wortelpunt van een tand of kies.

Dit ontstaat meestal doordat er bacteriën via de mond door een gaatje in een tand of kies bij het wortelkanaal komen. De zenuw aan de binnenzijde in het wortelkanaal sterft vervolgens af en dit zorgt voor een ontsteking in het bot. Een apexresectie wordt alleen uitgevoerd wanneer een wortelkanaalbehandeling niet uitgevoerd kan worden.

Voorbereiding van de apexresectie

Voordat een apexresectie wordt uitgevoerd bespreekt de behandelaar eerst de medische voorgeschiedenis met u. Het is dan ook mogelijk om allergieën of overgevoeligheden aan te geven.

Tijdens dit consult wordt ook uitgelegd hoe de operatie wordt uitgevoerd en welke mogelijke risico’s kunnen optreden bij deze behandeling. Als voorbereiding kunt u iets in de vriezer leggen (bijvoorbeeld een coldpack), waarmee u uw gezicht kunt koelen.

Daarnaast is het belangrijk om iemand te regelen die u naar huis brengt, omdat u narcose, een ruggenprik of sedatie heeft gehad. Hierdoor bent u niet in staat om zelf naar huis te rijden.

Wortelpuntbehandeling

Voordat de wortelpuntbehandeling plaatsvindt, krijgt u door middel van een dunne flexibele naald een verdoving in de buurt van de tand of kies die behandeld wordt.

Nadat de verdoving is ingewerkt maakt de chirurg een kleine snee in het tandvlees, waardoor het kaakbot wordt bereikt. Hierna wordt een gaatje in het bot geboord en een opening gemaakt ter hoogte van de wortelpunt. Hierdoor kan het wortelpunt worden behandeld en alle ontstekingsweefsel rondom de wortelpunt worden verwijderd.

Na de behandeling wordt de wond gespoeld en het tandvlees weer gehecht. Tot slot wordt er nog een röntgenfoto gemaakt.

Nazorg

De lokale verdoving is na 2 tot 4 uur uitgewerkt. Hierdoor kan er wat napijn ontstaan. Ook kan de wond nog wat nabloeden in de eerste dagen na de ingreep.

Indien nodig krijgt u medicatie mee, zoals pijnstillers en een spoelmiddel. U kunt het gebied rondom de wond wel reinigen, maar doe dit voorzichtig met een zachte tandenborstel. Ook is het belangrijk om niet krachtig te spoelen en/of te zuigen aan de wond.

In de eerste vijf dagen na de behandeling mag u niet roken of alcohol drinken. Dit is namelijk nadelig voor de genezing van de wond. U kunt verder een zwelling van de wond voorkomen door deze te koelen met bijvoorbeeld een coldpack of ander koelelement.

Complicaties

Het is over het algemeen normaal dat de wond wat nabloedt in de eerste dagen na de ingreep. Zodra dit gebeurt, vouw dan een verbandgaas dubbel of een zakdoek. Leg deze vervolgens op de wond. Druk dit ongeveer dertig minuten stevig aan. Mocht dit niet helpen, dan kunt u de praktijk bellen.

Daarnaast kan het voorkomen dat de zwelling niet afneemt maar juist toeneemt, u hoge koorts krijgt en/of niet meer kan slikken. Neem ook in dat geval contact op met de praktijk als een van deze complicaties zich voordoet.

Wilt u uw gebit laten behandelen op ontstekingen? Maak dan hier een afspraak voor een wortelkanaalbehandeling.

Veelgestelde vragen

Een apexresectie wordt onder lokale verdoving uitgevoerd. Dat betekent dat u weliswaar wel voelt dat er wat gebeurt op de plek van behandeling, maar verder voelt u geen scherpe of diepe pijn. Ook het boren van een gaatje in het bot doet geen pijn. Wanneer de verdoving is uitgewerkt, kunt u wel last krijgen van wat napijn. Echter gebeurt dit pas na de behandeling. Deze pijn is eventueel te bestrijden met een pijnstiller zoals een paracetamol.

De pijn na een apexresectie is goed te bestrijden met pijnstillers. Vaak krijgt u pijnstillers op recept mee van de praktijk, zoals paracetamol. U kunt het beste beginnen met het nemen van pijnstillers voordat de verdoving is uitgewerkt. Dit kan dus bij thuiskomst of ongeveer een uur na de operatie worden gedaan. U dient de pijnstillers zeker in de eerste drie dagen te gebruiken en regelmatig te gebruiken om de pijn voor te blijven.

De kosten van een apexresectie of wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van de complexiteit van de behandeling en het type behandeling dat nodig is. De behandeling van bepaalde kiezen of tanden variëren van ongeveer 115 tot 290 euro (2024). Vaak komen hier nog extra kosten bij,  afhankelijk van de situatie.

Het genezen van een wond na een apexresectie kan van een aantal dagen tot een week duren. Mocht u na een aantal dagen nog steeds last hebben van onverminderde klachten, neem dan contact op met uw behandelaar.

Tijdens de eerste dag(en) na de behandeling kunt u moeilijker eten, vanwege de pijn en zwelling. U kunt dan vloeibaar eten consumeren tot de verdoving volledig is uitgewerkt. Daarnaast is het verstandig om geen warme dranken, sterk gekruid eten en harde producten, zoals stokbrood, chips en appels te consumeren. Hierdoor kan de wond weer gaan bloeden. Ook het drinken van alcohol is zeer slecht voor de genezing van de wond.

Het verdoven van de kies of tand tot het sluiten van open wonden duurt ongeveer 15 tot 30 minuten, afhankelijk van de grootte van de ontsteking.

Nog vragen?

Wij helpen u graag.

Bel ons direct op 0184-63 69 64Komt het u nu even niet uit of is onze tandartspraktijk al gesloten? Laat een bericht achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.

team-behind-reception-2